Mateusz Szymański Mateusz Szymański
706
BLOG

Wszystko powinno być za darmo (?)

Mateusz Szymański Mateusz Szymański Technologie Obserwuj notkę 2

 

Niedawno wyłączyłem AdBlocka. Prawdopodobnie na zawsze. Bezpośrednie przyczyny były dwie, obie bardzo istotne. I zachęcam do tego każdego, kto jest fanem wolnego i darmowego dostępu do informacji. Reklamy to jedna z najlepszych rzeczy, jakie dostał internet.

Blokowałem reklamy bardzo długo, a do rezygnacji z tego skłoniły mnie kwestie czysto egoistyczne. Po pierwsze, pracuję w portalu internetowym, po drugie, mam swojego własnego bloga (pozasalonowego), na którego poświęcam sporo czasu i energii. W skrócie – znalazłem się po drugiej stronie „barykady”, jestem już nie tylko czytelnikiem, ale też twórcą i wydawcą. I chcę Wam przedstawić kilka faktów z tej drugiej strony.

Redakcja informacyjnego portalu internetowego nie różni się znacząco od redakcji wydawnictwa papierowego. Oczywiście, tryb pracy jest zupełnie inny – tu deadline jest przez całą dobę. Ale również zatrudnia się redaktorów, korektę, dziennikarzy, wydawców. Różnice zaczynają się, kiedy zajrzymy do sfery pozaredakcyjnej. Nie ma kosztów związanych z drukiem, zamiast tego pojawiają się jednak inne – zatrudnienie działu IT, utrzymanie domen i serwerów. Do tego dochodzą płatni dostawcy danych – czyli np. agencje informacyjne, galerie zdjęć, notowania giełdowe. I różnica dla czytelnika jest zasadnicza – w internecie treść jest za darmo.

Od tego zaczyna się odchodzić - przykładem są choćby działania Piano Media. Te spotykają się jednak z szeroką krytyką, której powód jest prosty – nikt nie chce płacić za coś, co kiedyś było darmowe. I moim zdaniem to słuszne podejście.

 

W skali mikro jest trochę podobnie. W sieci działają tysiące stron obsługiwanych przez pojedyncze osoby, które w znakomitej większości przypadków nie mają z tego nic – poza satysfakcją. Co więcej, pojawienie się reklam czy materiałów sponsorowanych na stronie bywa często krytykowane jako „sprzedanie się”. Problem w tym, że własna strona to również koszty (serwer, domena). Poza tym prawie każdy, kto posiada choćby własnego bloga wie, że zbudowanie popularnej strony to nie tylko przyjemność, ale też godziny spędzone nad budowaniem serwisu, tworzeniem treści i promocją serwisu. A wszystko za darmo.

Sądzę, że internet powinien być darmowy – tzn. powinien dostarczać darmową treść użytkownikom. Ale powinni mieć świadomość, że reklamy to dla wielu serwisów jedyne źródło finansowania – i ich uciążliwość to jedyna cena, jaką płacą za dostęp do informacji. Oczywiście same serwisy też powinny zachować umiar w umiejscowieniu, rozmiarze i nachalności reklam. Póki co wciąż toczy się jednak gra. Użytkownicy unikają reklam jak mogą, więc portale internetowe starają się zmusić ich do zwrócenia na nie uwagi. Czy jest wyjście z tej sytuacji?

 

A ciekawskich zapraszam na wspomnianego pozasalonowego bloga: http://matelusz.pl

Dla Facebookowiczów.

Przeczytaj i wyrób sobie opinię

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie